
עיצוב-שרה-ועקנין—צלם-ליאור-טייטלר,-באדיבות-ארטפרו-מפתחי-ברזל-
מעצבת הפנים שרה עקנין הפכה מבנים ישנים בעתלית ששימשו רפת ואורווה למשרד מודרני שמעניק כבוד רב לעבר. את עבודות הברזל, המפתחים והמחיצות הכינו במיוחד לפרויקט בחברת ארטפרו.
מדובר במבנים לשימור בעלי פוטנציאל עיצובי מרשים שבזכות עבודה תכנונית ועיצובית מדויקת הפכו למיוחדים. ועקנין תכננה ועיצבה במבנים בעלי האופי מתחילת המאה הקודמת משרדים עבור חברת "יובלי ישראל הנדסה" בעתלית. "זה ללא ספק אחד הפרויקטים המיוחדים והמרגשים שיצא לי לעבוד עליהם", מספרת ועקנין, "כשהגענו לראשונה ראינו שני מבני כורכר ישנים, בני יותר מ-100 שנה. המבנים שופצו ב-1936 ומאז לא נעשה בהם שום שינוי או שיפוץ".

עיצוב-שרה-ועקנין—צלם-ליאור-טייטלר,-באדיבות-ארטפרו-מפתחי-ברזל
בשנת 1903 הוקמו המבנים על ידי דוד דוידסקו, שהיה ממקימי עתלית. היה במקום בית מגורים ולצידו הוקמו אורווה בשטח של כ-70 מ"ר ורפת בגדול 50 מ"ר. בשנת 1936 עברו המבנים את השינוי האחרון שלהם ונשמרו מאז.

עיצוב-שרה-ועקנין—צלם-ליאור-טייטלר,-באדיבות-ארטפרו-מפתחי-ברזל-

עיצוב-שרה-ועקנין—צלם-ליאור-טייטלר,-באדיבות-ארטפרו-מפתחי-ברזל-
"כיאה לפרויקט לשימור מרבית תשומת הלב שלנו ניתנה לשימור הפריטים המקוריים, החל מגגות הרעפים דרך הקירות ועד לפרטים הקטנים ביותר וכמובן הושקעה מחשבה רבה בחומרים בהם נשתמש. כשהגענו לשטח המבנים היו נטושים לגמרי ואנחנו התחלנו את העבודות מאפס, זה היה מקום שלא היה בו כלום. בשלב הראשון העבודה נעשתה עם מומחי שימור והקפדנו להיצמד לכל החוקים", אומרת ועקנין, "בעבודות כאלו יש חשיבות גדולה לחומרים שבהם משתמשים והקפדנו לעבוד עם החברות המתמחות בתחום ועם אדריכלים המכירים את החומרים. קיבלתי את הפרוגרמה לעיצוב המשרדים והתחלתי לעבוד על עיצוב הפנים".

עיצוב-שרה-ועקנין—צלם-ליאור-טייטלר,-באדיבות-ארטפרו-מפתחי-ברזל

עיצוב-שרה-ועקנין—צלם-ליאור-טייטלר,-באדיבות-ארטפרו-מפתחי-ברזל
"עוד מוסיפה ועקנין כי היה לי חשוב להיצמד לחומרים טבעיים ולכאלה שיתנו כבוד למבנה הקיים. יש דברים במבנה שלא נגענו בהם, כמו הרעפים המקוריים, הגבהים וגבהי הפתחים הקיימים וכמובן באבן הכורכר המקורית. בתכנון ביקשתי לייצר חיבור בין ישן לבין חדש ולכן התאמנו את כל החומרים והפריטים בצורה שתשתלב באופן טבעי עם החומרים הקיימים וכך נוכל לשמור על האותנטיות של המבנה ולייצר הרמוניה. אפשר לראות זאת בכמה מקומות בחלל, למשל באבן הכורכר החשופה שעליה שמרנו בסמוך לכניסה. בנוסף, גם השטח שהקיף את המבנים הישנים היה נטוש וטיפלנו גם בנושא החוץ – רצינו לשקף אותו פנימה המבנה".

עיצוב-שרה-ועקנין—צלם-ליאור-טייטלר,-באדיבות-ארטפרו-מפתחי-ברזל
אחד החומרים הבולטים בפרויקט הוא הברזל, וליתר דיוק – מפתחי הברזל שמייצרים אמירה ותואמים את הקו של הפרויקט. "כשהתחלנו לעבוד על התכנון היה לנו ברור שעבור הפתחים והחציצה הפנימית אנחנו חייבים לבחור במוצר שהוא לא פחות ממושלם", מספרת עקנין על הבחירה בברזל, "לא רצינו להשתמש באלומיניום וחיפשנו ברזל שיראה ממש כמו יצירת אמנות ושיהיה שונה. מנהל הפרויקט ואני הגענו לארטפרו שמתמחה בייצור אמנות בברזל. הם הצליחו לענות על הדרישות שלנו ולהפוך כל חלון, מפתח או חציצה ליצירת אמנות. רצינו להכניס את החוץ פנימה ומסגרת הברזל של ארטפרו עשו עבורנו את העבודה בצורה הטובה ביותר. הברזל השתלב בצורה מושלמת עם האבן העתיקה".

עיצוב-שרה-ועקנין—צלם-ליאור-טייטלר,-באדיבות-ארטפרו-מפתחי-ברזל
"לכל אורך הפרויקט היה לי חשוב להיצמד לחומרים טבעיים וקרובים למקור, לתת כבוד למבנה הקיים ולייצר את החיבור בין ישן לבין חדש בצורה הרמונית. כל החומרים והפריטים שבהם השתמשנו הותאמו בשילובים השונים ובטקסטורות וחלק מהחומרים הישנים עברו חידוש על ידי ליטוש וניקיון. אפשר לראות את זה בשימוש באבן, בסיד, בברזל או בבטון ולהבין כיצד הצלחנו לשמור על אותנטיות. עשינו שימוש במבנה הישן והתאמנו אותו לצרכים של המבנה החדש, למשל לקחנו שולחן עבודה ששימש את בית המלאכה ברפת, חידשנו אותו והפכנו אותו לדלפק הקבלה. הפכנו את השוקת המקורית לפינת קקטוסים. ההקפדה על הפרטים הקטנים הייתה קריטית והם אלו שמוסיפים את הטאץ' ומייצרים את ההרמוניה שביקשנו לקבל", היא אומרת לסיכום.
לפרטים: ארטפרו – www.arteferro.co.il
צילום: ליאור טייטלר
Leave A Reply